Χρειάστηκε να περάσουν πολλές δεκαετίες. Να χάσουν εκατοντάδες άνθρωποι τη ζωή τους, να τραυµατιστούν χιλιάδες, να χαθούν ώρες αµέτρητες για µια απλή µετακίνηση από την Αθήνα προς την Ήπειρο τον τόπο µας. Ο άθλιος οδικός άξονας, το Ρίο, το Ακτίο αποδίδονταν µε µια λέξη: ταλαιπωρία.
Κάποια στιγµή έγιναν η γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου, η ζεύξη Ακτίου- Πρέβεζας. Με χρήµατα των φορολογουµένων, κατασκευάστηκε ένας σύγχρονος οδικός άξονας. Μειώθηκαν τα χιλιόµετρα και βεβαίως στο ελάχιστο ο χρόνος µετακίνησης. Πολλοί εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, αλλά όταν ήρθε λογαριασµός βρέθηκαν µπροστά σε ένα τεράστιο stop. ∆ιόδια και καύσιµα εκτίναξαν σε απαγορευτικά ύψη τη χρήση του αυτοκινητόδροµου. Ακύρωσε τα όποια όνειρα για πιο συχνές µετακινήσεις στον τόπο καταγωγής οι οποίες- εκτός των άλλων – θα συνέβαλαν σε µεγάλο βαθµό και στην αναζωογόνηση των ξεχασµένων περιοχών της Ηπείρου.
Με τα διόδια που πληρώνουµε από το 1961, το κόστος κατασκευής των εθνικών αυτοκινητοδρόµων, έχει καλυφτεί και µε το παραπάνω, από αυτά που έχει ξοδέψει το ελληνικό κράτος στις διάφορες (δηµόσιες και ιδιωτικές) κατασκευαστικές εταιρίες.
Οι κυβερνήσεις σε πλήρη ευθυγράµµιση µε κατασκευαστές και αναδόχους κατέληξαν σε ένα καθεστώς διαχείρισης των οδικών αξόνων, το οποίο εξυπηρετεί τα συµφέροντα των µεγάλων επιχειρηµατικών οµίλων και περιορίζει στο ελάχιστο τη χρήση τους για την συντριπτική πλειονότητα των οικογενειών αλλά και για τους µικροεπαγγελµατίες που διακινούν προϊόντα. Έτσι, αντί τα διόδια να είναι δωρεάν, οι Ηπειρώτες και οι υπόλοιποι Έλληνες, για να επισκεφτούν τα πατρογονικά τους εδάφη, καλούνται να καταβάλουν έναν υψηλότατο “φόρο µετακίνησης”.
Με βάση τα σηµερινά δεδοµένα, οι απόδηµοι που θα επισκεφτούν φέτος την Ήπειρο για να γιορτάσουν µε τους συγγενείς τους τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, θα χρειαστεί να πληρώσουν για τη µετακίνηση, µε επιστροφή (διόδια και βενζίνη):
152,80 ευρώ για την Άρτα (69,20 ευρώ για διόδια και 84 ευρώ για βενζίνη).
154,44 ευρώ για την Πρέβεζα (68,90 ευρώ για διόδια, και 85,54 ευρώ για βενζίνη).
173,42 ευρώ για τα Ιωάννινα (74,90 ευρώ για διόδια, και 98,52 ευρώ για βενζίνη).
191,86 ευρώ για Ηγουµενίτσα (79,10 ευρώ για διόδια, και 112,76 ευρώ για βενζίνη).
Αξίζει να σηµειωθεί, ότι στα παραπάνω ποσά,
δεν έχουν υπολογιστεί, οι νέες αυξήσεις που ανακοίνωσαν οι εταιρείες εκµετάλλευσης των εθνικών οδών. Οι αυξήσεις που είναι 10 λεπτά του ευρώ θα επιβληθούν από τα µεσάνυχτα της Παρασκευής 31 ∆εκέµβρη 2021, µε βάση τη Σύµβαση Παραχώρησης του Έργου που έχουν υπογράψει και διατηρήσει
όλες οι κυβερνήσεις µε αποτέλεσµα ο λαός να πληρώνει ξανά και ξανά για τους δρόµους µέσω των διοδίων, των φόρων στα καύσιµα και των τελών κυκλοφορίας.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, κατά µέσο όρο, για να πας από την Αττική στην Ήπειρο και να γυρίσεις, θα χρειαστεί να διαθέσεις (για διόδια και βενζίνη) το λιγότερο 5 µεροκάµατα, χωρίς να συνυπολογιστούν άλλα έξοδα.
Τα στοιχεία αυτά πείθουν και τον πλέον δύσπιστο ότι ο νέος οδικός άξονας δεν είναι για όλους, παρά το γεγονός πως εδώ και περίπου 60 χρόνια όλοι πληρώναµε διόδια για “εθνικούς δρόµους” που αντί να βελτιώνονται γέµισαν µε εικονοστάσια σε κάθε στροφή.
Με δεδοµένο ότι τα διόδια, εµποδίζουν τις λαϊκές οικογένειες των απόδηµων Ηπειρωτών να επισκεφτούν τις πατρογονικές τους εστίες, η Ηπειρωτική Συσπείρωση διεκδικεί
από κοινού µε την Πανηπειρωτική Συνοµοσπονδία Ελλάδαςτην άµεση κατάργηση ΟΛΩΝ ΤΩΝ ∆ΙΟ∆ΙΩΝ στο Εθνικό δίκτυο, ως µέτρο που θα φρενάρει την ερήµωση των ακριτικών χωριών και θα συµβάλλει σηµαντικά στην αναζωογόνησή της Περιφέρειας

 

ΔΙΟΔΙΑ
Προηγούμενο άρθροΑνακοίνωση της Ηπειρωτικής Συσπείρωσης για την 48η επέτειο του Πολυτεχνείου
Επόμενο άρθροΣταματήστε τώρα τον πόλεμο στην Ουκρανία